Fashion

Deze actie daagt je uit om de hele zomer geen kleding te kopen en dit is de reden erachter

Begrijp ons niet verkeerd, wij houden als geen ander van mode en alles wat ermee te maken heeft, maar we hechten ook 'best wel wat' waarde aan het milieu. Het is nou eenmaal zo dat de zogenaamde fast fashion niet goed is voor de natuur en daar is nu een actie voor opgezet. De crowdacting organisatie genaamd CollAction heeft de Slow Fashion Summer geïntroduceerd en wij zijn benieuwd wie zich eraan durft te wagen. Kan jij één zomer lang geen nieuwe kleding kopen?

Wij zijn al lang en breed begonnen met het her aanvullen van onze zomercollectie en dat doen we met liefde. Maar, zoals we wel vaker zeggen, is het ook erg belangrijk om te kijken naar wat je al hebt en wat daar de mogelijkheden van zijn. Trends komen en gaan en vaak is dit ook de snelheid waarin we weer nieuwe items aanschaffen. Sinds fast fashion écht een ding is geworden, de mode-industrie waarbij alle items binnen no time van de catwalk naar de klant worden gebracht, zijn de nieuwe collecties ook ontelbaar geworden. 
Dit levert natuurlijk een heerlijk aanbod aan keuzes op, maar al die kleding is slechter voor het milieu dan je misschien denkt. Schrik niet, maar het kost gemiddeld 2700 liter om één t-shirt te maken (hebben wij ook niet bedacht) en fast fashion produceert onwijs veel broeikasgassen. Vandaar deze challenge!

De uitdaging om van 21 juni tot 21 september geen kleding te kopen is al 1127 mensen geaccepteerd en het gaat pas door als er minimaal 2500 mensen zich opgeven. En het is wellicht minder moeilijk dan je denkt, aangezien je wel kleding mag ruilen en helemaal los mag gaan op tweedehands items. Vind je dit toch wel iets te ver gaan? Dan kan je er ook voor kiezen om simpelweg bij elk kledingstuk twee keer na te denken of je het wel echt nodig hebt. Heb je die bikini echt nodig, terwijl je nog drie goede setjes hebt liggen? Juist ja... Niet dus. Het minimaliseren van je kledingkast is ook een optie! Alles wat je wegdoet kan je bijvoorbeeld weer verkopen of doneren.

Geïnteresseerd? Klik hier om je op te geven. 
Beeld thumb: Bruno Press

Deel dit artikel
Back to top