Fashion

Disney’s social media campagne roept meisjes op groot te dromen

We zijn allemaal opgegroeid met prinses Jasmine, Sneeuwwitje, Assepoester en Doornroosje. Stuk voor stuk Disney prinsessen die een prince charming nodig hadden om gered te worden. Dit zou mogelijk resulteren in een hele generatie vrouwen die het gevoel hebben gered te moeten worden door een man. Een onderwerp waar Disney al jarenlang kritiek over ontvangt.

Jonge meisjes die in hun jeugd veel Disneyfilms kijken over prinsessen en omringt worden door allerlei merchandise hiervan hebben de kans om eerder het stereotype meisje te worden en ook voor typische meisjes beroepen en levens te kiezen. Sinds Disney met films als Frozen, Vaiana en Elena of Avalor een nieuwe weg is ingeslagen en stoere prinsessen als Elsa, Moana en Elena laat zien, zijn de vrouwelijke rolmodellen voor kleine meisjes anders. Dit zijn allemaal sterke en zelfstandige prinsessen die geen prince charming nodig hebben om gered te worden, maar dat zelf doen.

Voor de nieuwe social media campagne #DreamBigPrincess fotografeerden twintig vrouwelijke fotografen sterke vrouwelijke rolmodellen voor jonge meisjes. De beelden die gemaakt zijn, zijn van stoere meisjes die voetballen, surfen, beschermde dieren verzorgen of coderen. Zo werd het voetbalteam van Afghanistan voor de campagne gefotografeerd. Meisjes worden met deze campagne aangespoord hun eigen foto’s te delen met de hashtag #DreamBigPrincess. Voor elke geplaatste foto zal Disney een dollar doneren aan United Nation Foundation’s Girl Up Campaign!

 

I’m honored to share my photos from the #DreamBigPrincess photography campaign! Wanjiku Kinuthia is a Kenyan conservation writer and communications officer for Lewa Wildlife Conservancy (@lewa_wildlife) in northern Kenya. She works with both international and local communities creating on-the-ground awareness about the importance of wildlife conservation. It has been inspiring getting to spend time with this remarkable young woman and learn what inspires her to dream big! From August 15-October 11, 2017, Disney Worldwide Services will donate US $1 for any public post of a photo using #DreamBigPrincess or like of such a post on Facebook, Instagram, or Twitter, for a minimum donation of US $500,000 and a maximum of US $1 million to Girl Up (@girlupcampaign), the United Nations Foundation’s program supporting adolescent girls’ leadership and empowerment.

Een bericht gedeeld door Ami Vitale (@amivitale) op

 

It is an honor to share the photos I captured for the #DreamBigPrincess photography campaign. I had the privilege of working with young @Takaiya_Blaney, a singer, song-writer, drummer and speaker for her people, the Tla’amin First Nation of British Columbia. I wanted my images to show the inexorable relationship that the people from this coast have had for thousands of years with the Salish Sea. Ta’Kaiya told me her Big Dream is to save what is near her heart, and the heart of her culture. She wants to achieve recognition for indigenous and environmental rights and she will do it by transforming words into actions and actions to results. My dream is to make her dream a reality. From August 15-October 11, 2017, Disney Worldwide Services will donate US $1 for any public post of a photo using #DreamBigPrincess or like of such a post on Facebook, Instagram, or Twitter, for a minimum donation of US $500,000 and a maximum of US $1 million to Girl Up (@girlupcampaign), the United Nations Foundation’s program supporting adolescent girls’ leadership and empowerment.

Een bericht gedeeld door Cristina Mittermeier (@cristinamittermeier) op

Beeld: Disney

Deel dit artikel
Back to top